World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article


Des Moines, Iowa
United States
Branding WHO-HD Channel 13 (general)
Channel 13 News (newscasts)
Slogan THE Local News Leader
Channels Digital: 13 (VHF)
Virtual: 13 (PSIP)
Subchannels 13.1 NBC
13.2 Iowa's Weather Channel
13.3 Antenna TV
Affiliations NBC
Owner Tribune Broadcasting
(WHO License, LLC)
First air date April 15, 1954 (1954-04-15)
Former callsigns WHO-TV (1954–2009)
Former channel number(s) Analog:
13 (VHF, 1954–2009)
19 (UHF, 2002–2009)
Former affiliations Secondary:
UPN (2003–2006)
Transmitter power 36.5 kW
Height 600 metres (2,000 ft)
Class Full-power commercial digital
Facility ID 66221
Transmitter coordinates
Licensing authority FCC
Public license information: Profile
Website .com.whotvwww

WHO-DT (known on air as WHO-HD) is a television station that broadcasts on Channel 13 in Des Moines, Iowa. It is affiliated with the NBC television network and serves most of central Iowa. The station transmits from the WOI Tower in Alleman, Iowa, which is actually owned by WHO-DT's owners, and its studio facilities are located on Grand Avenue in downtown Des Moines. WHO-DT brands itself as WHO-HD on air, indicating its high definition broadcasts, though the legal call letters are WHO-DT.

WHO-DT was repeated on K27CV channel 27 in Ottumwa and K66AL channel 66 in Clarinda. The Ottumwa translator was operated by a local non-profit organization, and the Clarinda translator was owned by the City of Clarinda.


  • History 1
  • Digital television 2
    • Digital channels 2.1
    • Analog-to-digital conversion 2.2
  • News operation 3
    • Notable current on-air staff 3.1
    • Former on-air staff 3.2
  • See also 4
  • References 5
  • External links 6


WHO-TV signed on the air on April 15, 1954 as the second television station in Des Moines, after WOI-TV. It was owned by the Palmer family, owners of WHO radio (AM 1040 and FM 100.3, now KDRB). The Palmers had competed with KIOA for the channel 13 license and won it after reaching a settlement.[1] It has always been an NBC affiliate.

The Palmers sold off their broadcast holdings in 1996, with WHO-TV and sister station KFOR-TV in Oklahoma City going to The New York Times Company. Earlier that year, a joint plan by the Sinclair Broadcast Group (at the time in the process of purchasing Oklahoma City's then-UPN affiliate KOCB) and River City Broadcasting (then owner of Fox affiliate KDSM-TV) to purchase Palmer Communications, the Palmer family's holding company, fell through: Sinclair would have purchased WHO outright while River City would have received KFOR. However, River City was in the process of being merged into Sinclair, which would have resulted in duopolies, which were at the time prohibited by Federal Communications Commission ownership rules, in both the Des Moines and Oklahoma City markets. Up to that time, channel 13 had been the last locally owned commercial station in Des Moines. WHO-AM, which was eventually acquired by Jacor Communications (which later merged with Clear Channel Communications), continued to occupy the same building until it moved to another building in 2005. While WHO-TV was co-owned with WHO-AM, it used an owl as its mascot.[2]

Until the 1980s, WHO-TV frequently preempted NBC programming in favor of local shows. For instance, it didn't pick up Days of Our Lives until the soap's 20th season; in the 1960s and 1970s, the station aired a 90-minute movie between 12:30 and 2 p.m.

In 2003, WHO-TV began airing select UPN programs which KPWB had dropped. WHO-TV aired various UPN programs, most notably Star Trek: Enterprise, from midnight-1:00 a.m. on Sunday mornings and WWE Friday Night SmackDown (then called WWE Smackdown) on Sunday nights at 11:30 p.m. This lasted until 2006, when UPN amalgamated with The WB Television Network to form The CW and affiliated with then-WB station KPWB (now KCWI).

On January 4, 2007, the New York Times Company entered into an agreement to sell its entire television stations group to affiliates of the private equity group Oak Hill Capital Partners. On May 7, 2007, Local TV LLC, a new broadcasting company owned by Oak Hill, officially became the owner of the former New York Times stations.[3]

On December 20, 2007, Local TV and Tribune Company entered into a letter of intent to create a third-party broadcast management company to provide shared services to all of the stations Local TV and Tribune Company own respectively. The company will function as a wholly owned subsidiary of Tribune Company, and will provide back-office services, administration, and a number of other functions to the stations. The most noticeable byproducts of this partnership are the redesigned websites of WHO-TV and Local TV's other stations, which were launched during late January and into February 2009, using the Tribune Interactive platform also used by the websites of Tribune-owned stations. However, on March 7, 2012, following the lead of Local TV's Fox-affiliated stations, WHO-DT became the first of Local TV's "Big Three" network-affiliated stations to migrate its Web site away from Tribune Digital (successor to Tribune Interactive) to a new host, VIP. On July 1, 2013, Local TV announced that its stations would be acquired by Tribune.[4]

In 2008, WHO-TV introduced Iowa's Weather Plus, a 24-hour weather channel affiliated with NBC Weather Plus. This station airs on Digital Channel 13.2 and Mediacom Digital channel 246. Although the national feed of NBC's Weather Plus has been discontinued, Channel 13 continues to air its own weather forecasts and radar loops.

On July 1, 2013, Local TV announced that its stations (including sister station KFOR-TV) would be acquired by the Tribune Broadcasting, giving Tribune its first NBC affiliates.[4] The sale was completed on December 27.[5]

Digital television

Digital channels

The station's digital signal is multiplexed:

Channel Video Aspect PSIP Short Name Programming[6]
13.1 1080i 16:9 WHO-DT Main WHO-DT programming / NBC
13.2 480i 4:3 WHO-D2 Iowa's Weather Channel
13.3 WHO-D3 Antenna TV / ACC Network

Analog-to-digital conversion

WHO-TV launches digital television programming on channel 19 as WHO-DT in 2002. The station shut down its analog signal, over VHF channel 13, on February 17, 2009, the original target date in which full-power television stations in the United States were to transition from analog to digital broadcasts under federal mandate (which was later pushed back to June 12, 2009). The station's digital signal relocated from its pre-transition UHF channel 19 to VHF channel 13.[7] With it retired the longtime WHO-TV call sign in favor of WHO-DT, a move opposite to what most other TV stations across the country have done (competitor WOI retained its "-DT" suffix as well). In the spring of 2011, the station unofficially changed its call letters to "WHO-HD".

News operation

On September 2, 2008, WHO-TV entered into a news share agreement with Fox affiliate KDSM-TV (owned by the Sinclair Broadcast Group). The big three station then began producing a Des Moines-based prime time newscast known as Channel 13 News at Nine on Fox 17. KDSM previously had its 9 p.m. broadcast produced by Sinclair sister outlet KGAN in Cedar Rapids. Originating from WHO-TV's primary set at its facilities on Grand Avenue in Downtown Des Moines (with separate duratrans indicating the Fox show), the nightly prime time program currently airs for an hour on weeknights and thirty minutes on weekends. KDSM features the majority of WHO-TV's on-air team but maintains a separate news anchor on weeknights. Unlike other outsourced news arrangements at Sinclair-owned television stations, KDSM uses the same music and graphics package scheme as seen on this NBC affiliate.

For the better part of its history, WHO-TV was a solid, if usually distant, runner-up to CBS affiliate KCCI in the ratings. It managed to close the gap somewhat at the turn of the century. In February 2010, WHO-TV overtook KCCI in the mornings and at 6 p.m. The latter was significant, as it was the first time that channel 8 had lost the lead at 6 in decades.

In the May 2011 ratings period, WHO-TV surged ahead as Iowa's news leader, claiming a ratings victory in the majority of weekday newscasts (morning, 5 p.m. and 6 p.m.) KCCI continues to hold a narrow lead at 10 p.m.[8] WHO-TV held the lead in most timeslots until February 2013, when KCCI beat WHO-TV by a decisive margin in every timeslot.[9]

WHO-TV has many firsts in the market. It was the first area station to use videotape and the first to broadcast from news events live. It was also the first station to use live Doppler radar and the first to broadcast in high definition (during the 2002 Winter Olympics) and air local news segments in high definition. On April 22, 2009, Channel 13 became the second station in Des Moines broadcasting all in-studio news in widescreen standard definition.[10] On May 19, 2010, WHO-HD became the first commercial station in Des Moines to launch fully into high definition television.[11]

On September 8, 2014 the station premiered a 4 p.m. newscast with Ellen's move to KCCI. The station decided not to fill the timeslot with syndicated programming as all the ad revenue in the hour goes to the station, especially during popular political advertising seasons.[12]

Notable current on-air staff

Former on-air staff

See also


  1. ^ Stein, Jeff (2004). Making Waves: The People and Places of Iowa Broadcasting. Cedar Rapids, Iowa: WDG Communications.  
  2. ^ See American Channels: WHO on TVArk
  3. ^ NY Times CO. Sell TV Group to Equity Firm for $530M; Second equity group to buy a media business in two weeks., NewsInc. (via HighBeam Research), January 8, 2007.
  4. ^ a b Channick, Robert (July 1, 2013). "Acquisition to make Tribune Co. largest U.S. TV station operator".  
  5. ^ Company Completes Final Steps of Transaction Announced in July, Tribune Company, 27 December, 2013
  6. ^ RabbitEars TV Query for WHO
  7. ^ "DTV Tentative Channel Designations for the First and the Second Rounds" (PDF). Retrieved 2012-03-24. 
  8. ^ [2]
  9. ^
  10. ^ Channel 13 News: Widescreen
  11. ^ HD Arrives: Channel 13 Makes History With Iowa's First Commercial High-definition Newscast
  12. ^ McCormick, John (5 October 2014). "Local TV Stations Are Getting Force Fed Super PAC Cash". Bloomberg. Retrieved 7 October 2014. 

External links

  • Official website
  • – Antenna TV Des Moines official website
  • WHO-TV historical artifacts at
  • Query the FCC's TV station database for WHO-DT
  • BIAfn's Media Web Database -- Information on WHO-HD
  • Coverage map from
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.

Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from World eBook Library are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.