World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Curtis Publishing Co. v. Butts

Article Id: WHEBN0006384651
Reproduction Date:

Title: Curtis Publishing Co. v. Butts  
Author: World Heritage Encyclopedia
Language: English
Subject: Gertz v. Robert Welch, Inc., New York Times Co. v. Sullivan, The Saturday Evening Post, Georgia Bulldogs football, Public figure
Collection:
Publisher: World Heritage Encyclopedia
Publication
Date:
 

Curtis Publishing Co. v. Butts

Curtis Publishing Co. v. Butts
Argued February 23, 1967
Decided June 12, 1967
Full case name Curtis Publishing Company v. Wally Butts
Citations 388 U.S. 130 (more)
94 S. Ct. 2997; 41 L. Ed. 2d 789; 1974 U.S. LEXIS 88; 1 Media L. Rep. 1633
Prior history Cert. to the United States Court of Appeals for the Fifth Circuit
Subsequent history No. 37, 351 F.2d 702, affirmed; No. 150, 393 S.W.2d 671, reversed and remanded
Holding
Libel damages may be recoverable (in this instance against a news organization) if the injured party is a non-public official; but claimants must demonstrate a reckless lack of professional standards on the part of the organization in examining allegations for reasonable credibility.
Court membership
Case opinions
Plurality Harlan, joined by Clark, Stewart, Fortas
Concurrence Warren
Concur/dissent Black, joined by Douglas
Concur/dissent Brennan, joined by White
Laws applied
U.S. Const. amend. I

Curtis Publishing Co. v. Butts, 388 U.S. 130 (1967),[1] was a case in which the Supreme Court of the United States established the standard of First Amendment protection against defamation claims brought by private individuals.

The decision held that, while news organizations were protected from liability when printing allegations about public officials under the Supreme Court's New York Times Co. v. Sullivan decision (1964), they may still be liable to public figures if the information they disseminate is recklessly gathered and unchecked.[2]

The decision was the result of a Wally Butts against the Saturday Evening Post. The lawsuit arose from an article in the magazine alleging that Butts and Alabama head coach Bear Bryant had conspired to fix games. The court ruled in favor of Butts in 1967, and the Saturday Evening Post was ordered to pay $3.06 million to Butts in damages, an amount which was later reduced on appeal to $460,000.[3] This settlement was seen as a contributing factor in the demise of the venerable Saturday Evening Post and its parent corporation, the Curtis Publishing Company, two years later.[3] Both Butts and Bryant had sued for $10 million each. Bryant settled for $300,000.

See also

References

  1. ^ 388 U.S. 130 (1967)
  2. ^ [1]
  3. ^ a b

External links

  • Text of decision
  • Summary


This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 



Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from World eBook Library are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.