World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article
 

Kommersant

Kommersant
Front page on 27 December 2010
Type Daily newspaper
Owner(s) Alisher Usmanov
Founded 1909 (1909), 1989 (1989)
Language Russian
Headquarters Moscow
Circulation 120,000-130,000 (July 2013)
Website .ru.kommersantwww

Kommersant (Russian: Коммерса́нтъ, IPA: , The Businessman, often shortened to Ъ) is a nationally distributed daily newspaper published in Russia mostly devoted to politics and business. It is a leading liberal business broadsheet.[1] The TNS Media and NRS Russia certified July 2013 circulation of the daily was 120,000-130,000.[2]

Contents

  • History 1
  • Court cases 2
  • References 3
  • External links 4

History

The newspaper was initially published in 1909, and it was closed down following the Bolshevik seizure of power and the introduction of censorship in 1917.

In 1989, with the onset of press freedom in Russia, Kommersant was re-established under the ownership of businessman and publicist Vladimir Yakovlev.[3]

To make the point that the publication had outlasted the Soviet regime, "Kommersant" is spelled in Russian with a terminal hard sign (ъ) – a letter that is silent at the end of a word in modern Russian, and was thus largely abolished by the post-revolution Russian spelling reform. This is played up in the Kommersant logo, which features a script hard sign at the end of somewhat more formal font.

In 1997, autos-to-Aeroflot mogul Boris Berezovsky – a member of the former President Boris Yeltsin's 'family'[4] – bought the Kommersant publishing house, which included Kommersant-daily, two serious weekly magazines (the political Kommersant-vlast (literally 'Power') and the financial Kommersant-dengi ('Money') – as well as entertainment magazines Domovoi and Avtopilot and Molotok, a teen magazine, which later incurred the authorities' wrath.[5]

Berezovsky sacked Kommersant's director-general, Andrei Vassiliev, and editor-in-chief, Alexander Stukalin, on 14 July 2005[6] in a move widely seen as preparation for the 2008 Russian presidential elections.

In January 2005, Kommersant published blank pages as a protest at a court ruling ordering it to publish a denial of a story about a crisis at Alfa-Bank. The sole article in the paper was this one, published upside down, on the front page. The headline of the article was "Full Plaintiff" (полный истец) which has little meaning, but rhymes with a Russian swear word, meaning "complete disaster" (полный пиздец).[7] The English version of the article was headed "Alfa-d Up".[8]

Berezovsky sold the Kommersant publishing house to an old friend and business partner, Georgian fruit canner and opposition television station owner Badri Patarkatsishvili, who was already chairman of the Kommersant company's board.[9] In August 2006, Patarkatsishvili sold his 100% stake in the Kommersant publishing house to Alisher Usmanov,[10] head of Gazprom's Gazprominvestholding subsidiary.

After clashing with Usmanov, Kommersant editor-in-chief Vladislav Borodulin left the paper.[11] "[Borodulin’s] decision to resign was not forced, but evidently they expressed different views on how the publishing house should be developed," said the group's commercial director. Andrei Vasilyev, appointed for a second stint at the helm of the daily – after a long run from 1999 to 2005– said Kommersant-daily had no intention of following any imposed policy, and added that the edition would carry articles that might not please the owner.[12]

On 9 December 2008 the publication of articles in English ceased, and currently the Kommersant website has no English version. Since February 2009 Kommersant newspaper is printed and distributed in the United Kingdom.[13]

Court cases

In January 2000, Kommersant was found guilty of libel against Russian entrepreneur Alex Konanykhin and ordered to pay compensation of US$3,000,000.[14]

In May 2009, a Russian MP and prominent businessman Oleg Mikheyev sued the Kommersant for $217 million, claiming that one of the newspaper's articles "spoiled of his bank so badly it had to be sold at disadvantageous price". The judicial proceeding was dismissed by the court due to jurisdictional issues.[15]

References

  1. ^
  2. ^
  3. ^
  4. ^ Fortune made in Yeltsin eraGuardian, 13 April 2007. Retrieved 24 July 2007.
  5. ^ , 30 June 2006PravdaProsecutors to save Russian teenagers from SMS pornography. Retrieved 24 July 2007.
  6. ^ Boston University publication, July 2005. Retrieved 14 October 2007
  7. ^
  8. ^
  9. ^ magazineEkspert – Editors Weblog, World Association of Newspapers, 28 February 2006 quoting Russian publishing house Kommersant gets a new owner. Retrieved 24 July 2007.
  10. ^ Forbes, Alisher Usmanov Retrieved 24 July 2007.
  11. ^ - World Association of Newspapers, quoting the Associated Press, 2 October 2006Kommersant editor quits. Retrieved 24 July 2007.
  12. ^ - RIA Novosti, 2 October 2006New/old Kommersant editor vows to maintain line. Retrieved 24 July 2007
  13. ^
  14. ^
  15. ^

External links

  • KommersantЪ, English version online
  • BBC news reporting on Kommersant's protest
  • Photo gallery celebrating Kommersant's 15th anniversary
  • Story in the St. Petersburg Times about the sale of Kommersant
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 



Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from World eBook Library are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.