World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

New York Evening Mail

Article Id: WHEBN0007916519
Reproduction Date:

Title: New York Evening Mail  
Author: World Heritage Encyclopedia
Language: English
Subject: Homer Davenport, Chicago Cubs, Evening Mail, New York Evening Telegram, Rheta Childe Dorr
Collection: Defunct Newspapers of New York City
Publisher: World Heritage Encyclopedia
Publication
Date:
 

New York Evening Mail

New York Evening Mail
The Mail and Express building (1892-1920, center)
Type Daily newspaper[1]
Owner(s) Charles H. Sweetser[2]
Publisher Evening Mail Association (1869–1870)[2]
Editor Charles H. Sweetser[2]
Founded 1867[1]
Headquarters New York City, NY, U.S.

The New York Evening Mail (1867-1924) was an American daily newspaper published in New York City.

Contents

  • Publication history 1
  • World War I controversy 2
  • Staff 3
  • References 4

Publication history

The paper was founded as the New York Evening Mail in 1867 and published under that name through 1877. It then went through some minor name changes, becoming the New York Mail for about a year (November 1877-November 1878), and then The Mail (through late 1879).[1] It then became the Evening Mail from 1879 through December 1881, when owner Cyrus West Field acquired the New York Evening Express (which had been founded by James and Erastus Brooks as a Whig paper in June 1836), and created the The Mail and Express.[3] It retained the Mail and Express moniker until 1904, when it eventually became the Evening Mail once again.

In January 1924, the paper was merged with the Evening Telegram upon being acquired by Frank Munsey from Henry L. Stoddard.[4] This later became the New York World-Telegram in 1931.

World War I controversy

The New York Times of July 9, 1918, reported that Edward Rumely, "... vice president, secretary and publisher of the New York Evening Mail, was arrested late yesterday afternoon by agents of the Government, charged with perjury. The charge grew out of a statement filed with A. Mitchell Palmer, the Alien Property Custodian, in which Rumely asserted that The Evening Mail was an American-owned newspaper. The Government is in possession of evidence which, it is held, shows that instead of being owned by Americans, the paper is in fact owned by the Imperial German Government, which on June 1, 1915, paid to Rumely, through Walter Lyon, of the former Wall Street house of Renskorf. Lyon & Co., the sum of $735,000, which transferred the control of the newspaper to the Kaiser." [5]

In July 1918 Rumely was arrested and convicted of violation of the Trading with the Enemy Act. Rumely however denied the allegations, claiming, instead, he had received money to buy the paper from an American citizen in Germany. He had failed to report this when he received the money.[6] He said the charge was baseless, and based on perjured testimony. President Coolidge granted him a presidential pardon in 1925.[7]

Staff

References

  1. ^ a b c The Library of Congress, "About The New York mail. (New York 1877-1878)" in Chronicling America, The Library of Congress.
  2. ^ a b c OCLC 2264967
  3. ^ Hudson, Frederic. Journalism In The United States From 1690 To 1872, pp. 517–20 (1873)
  4. ^ (25 January 1924). F.A. MUNSEY BUYS THE EVENING MAIL, The New York Times
  5. ^ "Arrest Rumely; Say Germany Owns the Evening Mail," New York Times, July 9, 1918
  6. ^ Rumely - TIME
  7. ^ Edward A. Rumely Papers, Coll 122, Special Collections & University Archives, University of Oregon Libraries, Eugene, Oregon. [2]
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 



Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from World eBook Library are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.