World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article
 

Policy Exchange

Policy Exchange
Formation 2002
Type Think Tank
Location
Website www.policyexchange.org.uk

Policy Exchange is a British centre-right think tank,[1] created in 2002 and based in London. The Daily Telegraph has described it as "the largest, but also the most influential think tank on the right".[2]

Policy Exchange has been addressed by members of the Labour Governments of Tony Blair (1997-2007) and Gordon Brown (2007-2010), such as John Hutton, Peter Mandelson, Alan Milburn, David Lammy, Frank Field, Jim Murphy and Andrew Adonis, and by members of the Conservative-Liberal Democrat Coalition Government of David Cameron (2010-2015), such as Chris Skidmore, Charlotte Leslie and Jesse Norman, as well as by many non party-political figures. The New Statesman named it as David Cameron's "favourite think tank",[3] a view shared by the Political Editor of the Evening Standard Joe Murphy, who referred to it as "the intellectual boot camp of the Tory modernisers’".[4] Its alumni include Anthony Browne, one of London Mayor Boris Johnson’s policy directors, and a number of the Conservative 2010 intake of MPs, including Nick Boles, Jesse Norman, Chris Skidmore and Charlotte Leslie.[5][6]

It describes itself as seeking localist, volunteer and free market solutions to public policy problems, with research programmes covering health, education, energy and environment, crime and justice, welfare, housing policy, family policy and security. It works with academics and policy advisors across the political spectrum, and members of its advisory councils include Lord Trimble, Peter Clarke, former Head of the Metropolitan Police Counter Terrorism Command, James Cameron, Executive Director of Climate Change Capital, and Simon Stevens, former health advisor to Tony Blair. Policy Exchange hosts regular events and debates with key individuals including academics, journalists, MPs and Ministers. The Annual Colin Cramphorn Memorial Lecture, has been delivered by speakers such as Sir Ian Blair, Charles Farr and General David Petraeus.[7]

Policy Exchange authors have included former government advisor Professor Dieter Helm, economist Robert Shiller, author and broadcaster Bill Bryson, historian and journalist Anna Reid, and former Financial Times journalist John Willman.

Policy Exchange is a registered charity.[8]

Contents

  • History 1
  • Notable publications 2
    • The Hijacking of British Islam 2.1
    • More Homes: Fewer Empty Buildings 2.2
  • Senior staff 3
  • See also 4
  • References 5
  • External links 6

History

Policy Exchange was set up in 2002 by a group including Nicholas Boles (director), Michael Gove (chairman) and Francis Maude.[9] Maude went on to become Minister for the Cabinet Office, and names being one of the co-founders as his proudest political achievement.[10] Gove went on to become Secretary of State for Education.

Gove was succeeded as chairman by Charles Moore, former editor of The Daily Telegraph. In June 2011, Moore stepped down to focus on his newspaper columns and his biography of Margaret Thatcher, and was succeeded by Daniel Finkelstein of The Times.[11] At the end of his three-year term, Finkelstein was followed in 2014, by David Frum, a senior editor at The Atlantic. magazine.[12]

In May 2007, Boles was succeeded as director by

  • Official website
  • Report into Policy Exchange on Newsnight

External links

  1. ^ Patrick Wintour (21 July 2014). "UK jobcentres should face competition, says thinktank".  
  2. ^ "The Right's 100 Most Influential: 50-26". The Daily Telegraph (London). 2007-10-02. Retrieved 2010-05-22. 
  3. ^ [1]
  4. ^ "Comment: Exciting times at the Tories' feeder school - Mayor - News - London Evening Standard". Thisislondon.co.uk. 2008-07-22. Retrieved 2014-08-27. 
  5. ^ [2]
  6. ^ [3]
  7. ^ [4]
  8. ^ "Home". Charity Commission. Retrieved 2014-08-27. 
  9. ^ Zoe Williams Brains for hire: the thinktank The Guardian 27 October 2010
  10. ^ "Francis Maude". Conservatives.com. Retrieved 2014-08-27. 
  11. ^ Tim Montgomerie New chairman of Policy Exchange is Daniel Finkelstein ConservativeHome 15 June 2011
  12. ^ "Policy Exchange appoints David Frum as new chairman", Policy Exchange, 19 September 2014
  13. ^ Neil O'Brien is new director of Policy Exchange ConservativeHome 12 September 2008
  14. ^ Tim Montgomerie George Osborne appoints Neil O'Brien ConservativeHome 30 November 2012
  15. ^ Peter Hoskin Dean Godson is the new director of Policy Exchange ConservativeHome 31 January 2013
  16. ^ "The Hijacking of British Islam". 
  17. ^ archive.org: "The Hijacking of British Islam: How extremist literature is subverting mosques in the UK", by Denis MacEoin (2007)
  18. ^ a b c Milne, Seumas (2007-12-20). "Cameron must rein in these neo-con attack dogs". The Guardian (London). Retrieved 2010-05-22. 
  19. ^ Peter Barron. "'"The Editors: 'Disastrous misjudgement?. BBC. Retrieved 2014-08-27. 
  20. ^ a b c "BBC NEWS | Talk about Newsnight | Richard Watson’s comment on the Policy Exchange row". Bbc.co.uk. Retrieved 2014-08-27. 
  21. ^ Moore, Charles (2007-12-15). "Newsnight told a small story over a big one". The Daily Telegraph (London). 
  22. ^ Tryhorn, Chris (2007-12-17). "Moore and Barron in Newsnight Clash". The Guardian (London). Retrieved 2010-05-22. 
  23. ^ Oneill, Sean (2007-10-30). "Lessons in hate found at leading mosques". The Times (London). Retrieved 2010-05-22. 
  24. ^ Browne, Anthony (2007-12-21). "Extremist literature and British mosques". The Guardian (London). 
  25. ^ Rajan, Amol (2008-08-15). "Tories' favourite think-tank sued by Muslim group". The Independent (London). Retrieved 2010-05-22. 
  26. ^ [5]
  27. ^ "Policy Exchange admits NLCM clear of any wrong-doing". Nlcentralmosque.com. Retrieved 2014-08-27. 
  28. ^ [6]

References

See also

  • David Frum, Chairman
  • Dean Godson, Director
  • Mark MacGregor, Deputy Director
  • Nick Faith, Director of Communications

Senior staff

In March 2011, Policy Exchange published a report that argued government should reform the Use Classes Order to make it much easier to move buildings and land from Use Classes A (retail) and B (employment) to C3 (dwelling houses). The report postulated that such a move would result in a more collaborative and flexible development model that delivers both more and better development. In April 2011, the Government produced a consultation document on reducing planning controls relating to the conversion of commercial properties to residential use. The results of the public consultation were published in July 2012. The summary document showed that just 12% of respondents supported the proposed reform of the use class order in relation to commercial to residential conversion. In January 2013 various news sources reported that the Planning Minister Nick Boles was planning on pushing ahead with the reform of the use class order, in line with the Policy Exchange proposals of 2011.

More Homes: Fewer Empty Buildings

In October 2010 NLCM discontinued its appeal[27] and paid a substantial contribution to Policy Exchange’s legal costs. Following that agreement the appeal was dismissed by the Court of Appeal on 5 October 2010.[28]

In February 2010 the trustees of the mosque abandoned their individual claims in libel against Policy Exchange in respect of the same report and paid a substantial contribution to Policy Exchange’s legal costs.

On 26 November 2009, Justice Eady struck out the claim brought against Policy Exchange by the North London Central Mosque. The six mosque trustees who had advanced the claim were ordered to pay Policy Exchange's costs of defending the action. The High Court made a further Order that £75,000 of those costs be paid by the North London Central Mosque within 28 days.

The September 2009 issue of the magazine The Middle East in London, published by the London Middle East Institute at SOAS, contained an erratum statement in which the magazine withdrew comments by Arun Kundani in the previous issue. Kundani had written that Policy Exchange had 'apologised' for The Hijacking of British Islam and removed it from its website. The London Middle East Institute stated it "was wrong to make these claims", and that "Policy Exchange has never apologised to anyone for the publication of its Report, and has no intention of doing so in the future." It also stated that the removal of the Report from Policy Exchange's website was part of the routine refreshing of the site's content.[26]

In February 2009 Al-Manar withdrew its legal action when a clarification appeared on Policy Exchange's website, in which the think tank reaffirmed that it had never asserted that the Al-Manar Muslim Cultural Heritage Centre had knowingly promulgated extremist literature.

On Friday 15 August 2008, The Independent reported that two mosques mentioned in the Report, the Al-Manar Muslim Cultural Heritage Centre and the North London Central Mosque, were preparing to take legal action against the Policy Exchange,[25] and also against the author of the report Denis MacEoin.

These new allegations were disputed in a letter to The Guardian by Policy Exchange's Director Anthony Browne,[24] stating that it had not claimed that Rochdale was selling the material, that it had in fact been made available for free. He also added that "East London Mosque does not dispute that extremist literature is sold at the East London Mosque bookshop, which is based on ELM premises and provides till receipts bearing the name "ELM Book Centre". The mosque chairman, Muhammad Abdul Bari, who is also secretary general of the Muslim Council of Britain, merely makes the surprising claim that he has no responsibility for what is sold in the bookshop'.

Since the investigation, The Times, which had featured the Policy Exchange report on its front page, has retracted part of the story, stating that "We would like to make clear that the bookshop situated near the East London Mosque (“Lessons in hate found at leading mosques” and “Studies in Hate”, 30 Oct) is a commercial tenant of the Mosque and is situated on different premises. The Chairman of the Mosque, Dr Muhammad Abdul Bari has no responsibility for or control over the material that is being sold there. We apologise to Dr Bari for any distress caused."[23] This mosque was not featured in the Newsnight report, though it was a central plank of the Policy Exchange's report because of the fact that Dr Muhammad Abdul Bari was also the Secretary General of the Muslim Council of Britain. Seumas Milne in The Guardian newspaper added two more mosques to the list, stating that Rochdale mosque said it had never sold any books, and that material said to have been found in Edinburgh had merely been dumped there.[18]

Similar allegations were made by The Guardian's Seumas Milne. Milne's report stated that the "BBC's Newsnight programme . . . revealed that a forensic examination of five receipts provided by Policy Exchange for the material had found them to be either faked, written by the same person, and/or were not issued by the mosques in question. A sixth receipt was also regarded as unreliable."[18]

The BBC's Richard Watson also stated that "There is the worrying fact, not addressed by Policy Exchange, that the hand-writing on this receipt is very similar – to my eye it looks identical - to the hand-writing on another receipt, said to have been obtained from a mosque in Leyton, 10 miles away. A registered forensic document examiner concluded that there was 'strong evidence' that the two receipts were written by the same person."[20]

The chairman of Policy Exchange, Charles Moore, responded in the Daily Telegraph saying that Jeremy Paxman "accused Policy Exchange itself, which the Newsnight report had not done, of fabricating receipts" and claimed that the forensic expert concluded that "the relatively limited amount of writing available for comparison has prevented me from expressing any definite opinion".[21] Newsnight‍ '​s editor, Peter Barron, disputed this subsequently in a letter to the Daily Telegraph stating, "Charles Moore's attack on Newsnight‍ '​s investigation into a report by Policy Exchange is a distortion of the truth and does him no credit".[22]

Policy Exchange responded to the individual cases cited by the BBC, arguing that there was still evidence to link each of the institutions to extremist literature. They have said 'The receipts are not ... mentioned in the report and the report’s findings do not rely upon their existence'. The BBC have suggested this is a tacit admission that some of the receipts were forged, and that it draws into question the whole testimony in the report.[20]

  • High Wycombe Muslim Education Centre - it was "concluded with absolute certainty that this receipt was written out while resting on the receipt from Al Muntada mosque, which is 40 miles away in West London".
  • Al-Muntada Mosque — although the books listed are sold by the mosque on its website, the mosque said that the receipt supplied was fake. Forensic analysis showed the receipt had been printed on a home inkjet printer, and that the receipt from High Wycombe Muslim Education Centre could have been written out resting on top of it.
  • Finsbury Park Mosque - the mosque disputed that it sold the books at all. Analysis showed that the receipt, as with all the other disputed receipts, had been printed on an inkjet printer.
  • Euston Mosque - books were said to have been purchased from "Euston Mosque 202 North Gower Street", however this is actually the address of UK Islamic Mission (which is not a mosque). Euston Mosque is 204A North Gower Street, and says it has never sold any books of any kind.
  • Masjid as-Tawhid, Leyton — two different receipts were linked to the mosque, one for one set of extremist material purchased from a bookshop close to the mosque but, it is claimed, independent of it, and a second completely different receipt printed on an inkjet printer, but in the name of the mosque.
  • Al-Manaar Muslim Cultural Heritage Centre, West London — forensic analysis showed there was a possibility that the receipt had been written by the same person as one purporting to be from Masjid as-Tawhid in Leyton, ten miles away.

[20], BBC's The Hijacking of British Islam On 12 December 2007, two months after the publication of

Newsnight investigation

Denis MacEoin, the report's author, is on record as stating that he has "very negative feelings" about Islam.[18]

In October 2007, Policy Exchange published a report by Denis MacEoin on Muslims in the UK, uncovering the extent of extremism within mainstream mosques and Muslim institutions. The report entitled The Hijacking of British Islam: How extremist literature is subverting mosques in the UK was described as "a year long investigation carried out by Policy Exchange into the character of the literature currently available in mainstream sites of Islamic religious instruction in the UK." [16][17] According to the report, four Muslim research teams visited nearly 100 Islamic sites in the UK "to determine the extent to which literature inculcating Muslim separatism and hatred of nonbelievers was accessible in those institutions — both in terms of being openly available and also being obtainable 'under the counter'." The researchers claimed to have found offensive material at around a quarter of the sites visited and this became the report's most publicised claim in the media.

The Hijacking of British Islam

Notable publications

[15], formerly head of Policy Exchange's security unit.Dean Godson and in 2013 he was succeeded by [14]

This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 



Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from World eBook Library are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.