World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Yomiuri Shimbun

Yomiuri Shimbun
First issue on 2 November 1874
Type Daily newspaper
Format Broadsheet
Owner(s) Yomiuri Group
Founded 1874
Political alignment conservative[1]
Headquarters Otemachi, Chiyoda, Tokyo, Japan
Circulation 10,021,000 (2010)
Former Yomiuri Shimbun headquarters (now demolished) in Tokyo
Yomiuri Shimbun Osaka Office
Yomiuri Shimbun Fukuoka Office

The Yomiuri Shimbun (読売新聞 Yomiuri Shinbun) is a Japanese newspaper published in Tokyo, Osaka, Fukuoka, and other major Japanese cities.[2] It is part of the Yomiuri Group, Japan's largest media conglomerate.[3] It is one of the five national newspapers in Japan; the other four are the Asahi Shimbun, the Mainichi Shimbun, Nihon Keizai Shimbun, and the Sankei Shimbun. The headquarters is in Otemachi, Chiyoda, Tokyo.[4]

Founded in 1874, the Yomiuri Shimbun is credited with having the largest newspaper circulation in the world,[5][6] having a combined morning and evening circulation of 14,323,781 through January 2002. In 2010, the daily was the number one in the list of the world's biggest selling newspapers with a circulation of 10,021,000.[7] As of mid-year 2011, it still had a combined morning-evening circulation of almost 13.5 million for its national edition.[8] The paper is printed twice a day and in several different local editions.

Yomiuri Shimbun established the Yomiuri Prize in 1948. Its winners have included Yukio Mishima and Haruki Murakami.


  • Political stance 1
  • Other publications and ventures 2
  • History 3
  • Digital resources 4
  • Locations 5
  • Yomiuri Group 6
  • See also 7
  • References 8
  • External links 9

Political stance

The Yomiuri Shimbun is conservative and sometimes considered a centre-right newspaper.[1]

The Yomiuri newspaper said in an editorial in 2011 "No written material supporting the claim that government and military authorities were involved in the forcible and systematic recruitment of comfort women has been discovered", and that it regarded the Asian Women's Fund, set up to compensate for wartime abuses, as a failure based on a misunderstanding of history.[9] The New York Times reported on similar statements previously, writing that "The nation's (Japan's) largest newspaper, Yomiuri Shimbun, applauded the revisions" regarding removing the word "forcibly" from referring to laborers brought to Japan in the prewar period and revising the comfort women controversy.[10] More recently the Yomiuri editorials have opposed the DPJ government and denounced denuclearization as "not a viable option".[11]

Other publications and ventures

Yomiuri also publishes The Japan News (formerly called The Daily Yomiuri),[12] Japan's largest English-language newspaper. It publishes the daily Hochi Shimbun, a sport-specific daily newspaper, as well as weekly and monthly magazines and books.

Yomiuri Shimbun Holdings owns the Chuokoron-Shinsha publishing company, which it acquired in 1999, and the Nippon Television network. It is a member of the Asia News Network. The paper is known as the de facto financial patron of the baseball team Yomiuri Giants. They also sponsor the Japan Fantasy Novel Award annually. It has been a sponsor of the FIFA Club World Cup every time it has been held in Japan since 2006.


The Yomiuri was launched in 1874 by the Nisshusha newspaper company as a small daily newspaper. Throughout the 1880s and 1890s the paper came to be known as a literary arts publication with its regular inclusion of work by writers such as Ozaki Kōyō.

In 1924, Shoriki Matsutaro took over management of the company. His innovations included improved news coverage, a full-page radio program guide, and the establishment of Japan's first professional baseball team (now known as the Yomiuri Giants).

The emphasis of the paper shifted to broad news coverage aimed at readers in the Tokyo area. By 1941 it had the largest circulation of any daily newspaper in the Tokyo area. In 1942, under wartime conditions, it merged with the Hochi Shimbun and became known as the Yomiuri-Hochi.

In February 2009, tie-up with The Wall Street Journal (WSJ) for edit, printing and distribution, then from March the major news headlines of the WSJ's Asian edition are summarized in the evening edition in Japanese.

The Yomiuri has a history of promoting nuclear power within Japan. During the 1950s Matsutaro Shoriki, the head of the Yomiuri, agreed to use his newspaper to promote nuclear power in Japan for the CIA.[13] In May 2011, when the then Japanese prime minister Naoto Kan requested Chubu Electric Power Company to shut down several of its Hamaoka Nuclear Power Plants due to safety concerns, the Yomiuri responded with criticism, calling the move "abrupt" and a difficult situation for Chubu Electric's shareholders. It wrote Kan "should seriously reflect on the way he made his request."[14] It then followed up with an article wondering about how dangerous Hamaoka really was and called Kan's request "a political judgment that went beyond technological worthiness."[15] The next day damage to the pipes inside the condenser was discovered at one of the plants following a leak of seawater into the reactor.[16]

November 2014 the newspaper become controversial [17][18][19]

Digital resources

In November 1999, The Yomiuri Shimbun released a CD-ROM titled "The Yomiuri Shimbun in the Meiji Era," which provided searchable archives of news articles and images from the period that have been digitalized from microfilm. This was the first time a newspaper made it possible to search digitalized images of newspaper pictures and articles as they appeared in print.

Subsequent CD-ROMs, "The Taisho Era", "The pre-war Showa Era I", and "The pre-war Showa era II" were completed eight years after the project was first conceived. "Postwar Recovery", the first part of a postwar Showa Era series that includes newspaper stories and images until 1960, is on the way.

The system of indexing each newspaper article and image makes the archives easier to search, and the CD-ROMs have been well received by users as a result. This digital resource is available in most major academic libraries in the United States.


  • Tokyo Head Office
1-7-1, Otemachi, Chiyoda, Tokyo, Japan
  • Osaka Head Office
5-9, Nozakicho, Kita-ku, Osaka, Japan
  • West Japan Head Office
1-16-5, Akasaka, Chūō-ku, Fukuoka, Japan

Yomiuri Group

The Yomiuri Group conglomerate comprises many entities, including:

See also


  1. ^ a b Brooke, James. "Japan Hopes to Use Aid to Press North Korea to End A-Bomb Plan." The New York Times. 19 October 2002. Retrieved 26 February 2009.
  2. ^ Yomiuri printing factories (印刷工場)
  3. ^ Overview of Yomiuri Group Power
  4. ^ "組織体制." Yomiuri Shimbun. Retrieved 5 March 2010.
  5. ^ World Association of Newspapers: World’s 100 Largest Newspapers, 2005
  6. ^ Schell, Orville (1 January 2007). "Japan's war guilt revisited". WAN. Retrieved 31 December 2006. 
  7. ^ "The world’s biggest selling newspapers". pressrun. 19 October 2010. Retrieved 5 October 2013. 
  8. ^ newspaper circulation section for advertisers
  9. ^ The Daily Yomiuri. "Failure of Asian Women's Fund". 18 October 2011. Retrieved 17 August 2012.
  10. ^ Norimitsu Onishi. "Japan's reach for future runs up against the past". The New York Times. 7 April 2005.
  11. ^ The Yomiuri Shimbun. "Denuclearization is not a viable option". 21 August 2012. Retrieved 22 August 2012
  12. ^
  13. ^ "Nuclear policy was once sold by Japan's media". The Japan Times. 22 May 2011. Retrieved 31 December 2012. 
  14. ^ "Kan's Hamaoka request abrupt, poorly explained". The Daily Yomiuri. 11 May 2011. Retrieved 31 December 2012. 
  15. ^ "FROM SQUARE ONE / How dangerous is Hamaoka?". The Daily Yomiuri. 21 May 2011. Retrieved 31 December 2012. 
  16. ^ [1]
  17. ^
  18. ^
  19. ^

External links

  • Yomiuri Shimbun Online (Japanese)
  • The Japan News (English)
  • Guinness World Record: Highest Daily Newspaper Circulation
  • Yomiuri Advertising Agency (Japanese)
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.

Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from World eBook Library are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.